Ismail berusia belia ketika memulai perjalanannya menuju Allah s.w.t.
Ibunya membawanya dan menidurkannya di atas tanah, yaitu tempat yang sekarang
kita kenal dengan nama telaga zamzam dalam Ka'bah. Saat itu tempat yang
dihuninya sangat tandus dan belum terdapat telaga yang memancar dari bawah
kakinya. Tidak ada di sana setitis air pun. Nabi Ibrahim meninggalkan
isterinya, Hajar, bersama anaknya yang kecil. "Wahai Ibrahim ke mana
engkau hendak pergi dan membiarkan kami di lembah yang kering ini?" Kata
Hajar. "Wahai Ibrahim di mana engkau akan pergi dan membiarkan kami? Wahai
Ibrahim ke mana engkau akan pergi?" Si ibu mengulang-ulang apa yang
dikatakannya. Sedangkan Nabi Ibrahim diam dan tidak menjawab. Kita tidak
mengetahui secara pasti bagaimana perasaan Nabi Ibrahim saat meninggalkan
mereka berdua di suatu lembah yang tidak ada di alamnya tumbuh-tumbuhan dan
minuman. Namun Allah s.w.t telah memerintahkannya untuk tinggal di lembah itu.
Dengan lapang dada Nabi Ibrahim melaksanakan perintah Allah s.w.t.
Dalam kisah-kisah israiliyat (kisah-kisah palsu yang dibuat oleh Bani
Israil) disebutkan bahawa isteri pertamanya, Sarah, tampak cemburu pada Hajar,
isteri keduanya, sehingga kerananya Nabi Ibrahim harus menjauhkannya beserta
anaknya. Kami percaya bahawa kisah ini palsu dan penuh dengan kebohongan. Jika
kita mengamati keperibadian Nabi Ibrahim, maka kita mengetahui bahawa beliau
tidak akan mendapat perintah dari seorang pun selain Allah s.w.t.
Kami tidak meyakini bahawa beliau terperangkap dalam perasaan kecemburuan
feminisme dan kami juga tidak percaya bahawa beliau sengaja membangkitkan
perasaan ini. Kami tidak mengira bahawa peribadi Sarah yang mulia akan
terpedaya dengan sikap egoisme. Bukankah ia sendiri yang menikahkan Nabi
Ibrahim dengan Hajar, pembantunya agar ia mendapatkan keturunan? Ia menyedari
bahawa dirinya wanita tua dan mandul. Ia sendiri yang menikahkannya dan
membantu pelaksanaannya. Ia telah memberikan dan mengabdikan dirinya kepada
seorang lelaki yang hatinya tiada dipenuhi dengan cinta kepada siapa pun
kecuali cinta kepada Penciptanya.
Allah s.w.t berfirman tentang Sarah dan Hajar:
"Rahmat Allah dan keberkatan-Nya dicurahkan atas kamu, hai ahlul bait!
Sesungguhnya Allah Maha Terpuji lagi Maha Pemurah. (QS. Hud: 73)
Jadi, masalahnya adalah bukan masalah kecemburuan antara sesama wanita,
namun ia adalah tugas yang diperintahkan oleh Allah s.w.t yang di dalamnya
tersembunyi hikmah-Nya. Barangkali Sarah lebih hairan daripada Hajar ketika
Nabi Ibrahim memerintahkannya untuk membawa anaknya Ismail dan mengikutinya.
"Ke mana engkau hai Ibrahim pergi?" Mungkin pertama-tama Hajar yang
bertanya kepadanya dan mungkin juga Sarah yang bertanya. Nabi Ibrahim hanya
terdiam dan akhirnya kedua wanita itu pun juga terdiam.
Di sana terdapat hikmah yang tersembunyi di mana Nabi Ibrahim tidak
mengetahuinya dan Allah s.w.t tidak menjelaskan kepadanya. la tidak mengetahui
hai itu sebagaimana mereka berdua juga tidak mengetahuinya. Jadi kedua-duanya
hanya terdiam sebagai bentuk akhlak dari isteri-isteri nabi. Inilah Hajar yang
sendirian bersama anaknya di lembah yang terasing dan tandus, di mana ia tidak
mengetahui rahsia di balik tempat itu. Inilah Ismail yang memulai perjalanannya
menuju Allah s.w.t saat masih menyusui. Ia mengalami ujian saat masih kecil dan
juga ujian bagi ayahnya, di mana ia mendapatkan seorang anak saat sudah tua.
Nabi Ibrahim menyedari bahawa manusia tidak memiliki sesuatu pun dalam dirinya.
Dan seseorang yang cinta kepada Allah s.w.t akan memberikan dirinya kepada
Allah s.w.t dan akan memberikan apa yang di sukai oleh dirinya kepada Allah
s.w.t tanpa harus diminta. Itu adalah hukum cinta yang dalam. Kami tidak
percaya bahawa Nabi Ibrahim mengetahui mengapa ia harus meninggalkan Ismail dan
ibunya di tempat itu. Kami tidak mengira bahawa Allah s.w.t telah
memberitahunya. Allah s.w.t hanya menurunkan perintah dan Ibrahim hanya
menaatinya. Di sinilah tampak kerasnya ujian dan kesulitannya. Di sinilah cinta
yang paling dalam diungkapkan, dan di sinilah cinta yang murni dituangkan.
Allah s.w.t menguji kekasih-Nya Ibrahim dengan suatu ujian yang sangat
keras, di mana umumnya para orang tua berat sekali melakukannya. Bukan bererti
bahawa cinta Allah s.w.t kepada Ibrahim dan cinta Ibrahim kepada-Nya menjadikan
Ibrahim tidak memiliki perasaan kemanusiaan. Kekuatan cintanya pada Allah s.w.t
justru menjadikan sebagai lautan dari perasaan kemanusiaan, bahkan lautan yang
tidak bertepi. Perasaan beliau terhadap Ismail lebih besar, lebih lembut, dan
lebih sayang dari perasaan ayah mana pun terhadap anaknya. Meskipun demikian,
beliau rela meninggalkannya di tempat yang tandus kerana Allah s.w.t
memerintahkan hal tersebut. Terjadilah pergelutan dalam dirinya namun ia mampu
melewati ujiannya dan beliau memilih cinta Allah s.w.t daripada cinta anaknya.
Ketika Nabi Ibrahim menampakkan kecintaan yang luar biasa dari yang
seharusnya kepada anaknya, maka Allah s.w.t memerintahkannya untuk
menyembelihnya. Allah s.w.t agar hanya Dia yang menjadi pusat cinta para
nabi-Nya. Barang siapa yang mencintai Allah s.w.t, maka ia pun harus mencintai
kebenaran dan orang yang mencintai kebenaran adalah orang memenuhi hatinya
dengan cinta kepada Penciptanya semata. Ismail mewarisi kesabaran ayahnya. Nabi
Ibrahim berdoa kepada Allah s.w.t sebelumnya:
"Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepadaku (seorang anak) yang termasuk
orang-orang yang soleh" (QS. ash-Shaffat: 100)
Allah s.w.t menjawab:
"Maka Kami beri dia khabar gembira dengan seorang anak yang amat
sabar." (QS. ash-Shaffat: 101)
Kesabaran yang sama yang terdapat pada ayahnya, kebaikan yang sama,
ketakwaan yang sama, dan adab kenabian yang sama pula. Ismail mendapatkan ujian
yang pertama saat beliau kecil dan ujian itu berakhir saat Allah s.w.t
memancarkan zamzam dari kedua kakinya sehingga darinya ibunya minum dan menyusuinya.
Kemudian Ismail mendapatkan ujian yang kedua dalam hidupnya saat ia menginjak
masa muda:
"Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha
bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: Hai anakku sesungguhnya aku melihat
dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu!' Ia
menjawab: 'Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu: Insya
Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'" (QS.
ash-Shaffat: 102)
Apa yang Anda kira terhadap jawapan si anak? Ia tidak bertanya tentang
sifat dari mimpi itu, dan ia tidak berdebat dengan ayahnya tentang kebenaran
mimpi itu, tetapi yang dikatakannya: "Wahai ayahku laksanakanlah apa yang
diperintahkan. "Janganlah engkau gelisah kerana aku dan janganlah engkau
menampakkan kesedihan dan keluh-kesah. "Engkau akan mendapatiku termasuk
orang-orang yang sabar." Demikianlah jawapan seorang anak yang soleh
terhadap ayahnya yang soleh. Itulah puncak dari kesabaran dari seorang anak dan
tentu orang tuanya lebih harus bersabar. Itu bagaikan perlumbaan di antara
keduanya untuk menguji siapa di antara mereka yang paling sabar. Perlumbaan
yang tujuannya adalah meraih cinta Allah s.w.t.
Allah s.w.t berfirman:
"Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka) kisah Ismail (yang
tersebut) di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang benar
janjinya, dan dia adalah seorang rasul dan nabi. Dan ia menyuruh keluarganya
untuk bersembahyang dan menunaikan zakat, dan ia adalah seorang yang diredhai
di sisi Tuhannya." (QS. Maryam: 54-55)
Baitullah
Ismail hidup di semenanjung Arab sesuai dengan kehendak Allah s.w.t. Ismail
memelihara kuda dan terhibur dengannya serta memanfaatkannya untuk
keperluannya. Sedangkan air zamzam sangat membantu orang- orang yang tinggal di
daerah itu. Kemudian sebahagian kafilah menetap di situ dan sebahagian kabilah
tinggal di tempat itu. Nabi Ismail tumbuh menjadi dewasa dan menikah. Lalu
ayahnya, Nabi Ibrahim, mengunjunginya dan tidak menemukannya dalam rumah namun
ia hanya mendapati isterinya. Nabi Ibrahim bertanya kepadanya tentang kehidupan
mereka dan keadaan mereka. isterinya mengadukan padanya tentang kesempitan
hidup dan kesulitannya. Nabi Ibrahim berkata padanya: "Jika datang suamimu,
maka perintahkan padanya untuk mengubah gerbang pintunya."
Ketika Nabi Ismail datang, dan isterinya menceritakan padanya perihal
kedatangan seorang lelaki, Ismail berkata: "Itu adalah ayahku dan ia
memerintahkan aku untuk meninggalkanmu, maka kembalilah engkau pada
keluargamu." Kemudian Nabi Ismail menikahi wanita yang kedua. Nabi Ibrahim
mengunjungi isteri keduanya dan bertanya kepadanya tentang keadaannya. Lalu ia
menceritakan padanya bahawa mereka dalam keadaan baik-baik dan dikurniai nikmat.
Nabi Ibrahim puas terhadap isteri ini dan memang ia sesuai dengan anaknya.
Barangkali Nabi Ibrahim menggunakan kemampuan spirituilnya dan cahaya yang
mampu menyingkap keghaiban yang dimilikinya. Nabi Ibrahim menyiapkan Ismail
untuk mengembang tugas yang besar. Yaitu tugas yang membutuhkan kerja keras
kemanusiaan seluruhnya dan waktunya seluruhnya serta kenyamanannya seluruhnya.
Ismail menjadi besar dan mencapai kekuatannya. Nabi Ibrahim mendatanginya.
Tibalah saat yang tepat untuk menjelaskan hikmah Allah s.w.t yang telah terjadi
dari perkara-perkara yang samar. Nabi Ibrahim berkata kepada Ismail:
"Wahai Ismail, sesungguhnya Allah s.w.t memerintahkan padaku suatu
perintah" ketika datang perintah pada Nabi Ibrahim untuk menyembelihnya,
beliau menjelaskan kepadanya persoalan itu dengan gamblang. Dan sekarang ia
hendak mengemukakan perintah lain yang sama agar ia mendapatkan keyakinan
bahawa Ismail akan membantunya. Kita di hadapan perintah yang lebih penting
daripada penyembelihan. Perintah yang tidak berkenaan dengan peribadi nabi
tetapi berkenaan dengan makhluk.
Ismail berkata: "Laksanakanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu
padamu." Nabi Ibrahim berkata: "Apakah engkau akan membantuku?"
Ismail menjawab: "Ya, aku akan membantumu." Nabi Ibrahim berkata:
"Sesungguhnya Allah s.w.t memerintahkan aku untuk membangun rumah di
sini." Nabi Ibrahim mengisyaratkan dengan tangannya dan menunjuk suatu
bukit yang tinggi di sana.
Selesailah pekerjaan itu. Perintah itu telah dilaksanakan dengan berdirinya
Baitullah yang suci. Itu adalah rumah yang pertama kali dibangun untuk manusia
di bumi. Ia adalah rumah pertama yang di dalamnya manusia menyembah Tuhannya.
Dan kerana Nabi Adam adalah manusia yang pertama turun ke bumi, maka keutamaan
pembangunannya kembali padanya. Para ulama berkata: "Sesungguhnya Nabi
Adam membangunnya dan ia melakukan tawaf di sekelilingnya seperti para malaikat
yang tawaf di sekitar Arasy Allah s.w.t.
Nabi Adam membangun suatu khemah yang di dalamnya ia menyembah Allah s.w.t.
Adalah hal yang biasa bagi Nabi Adam - sebagai seorang Nabi - untuk
membangun sebuah rumah untuk menyembah Allah s.w.t. Tempat itu dipenuhi dengan
rahmat. Kemudian Nabi Adam meninggal dan berlalulah abad demi abad sehingga
rumah itu hilang dan tersembunyi tempatnya. Maka Nabi Ibrahim mendapatkan
perintah dari Allah s.w.t untuk membangun kedua kalinya agar rumah itu tetap
berdiri sampai hari kiamat dengan izin Allah s.w.t. Nabi Ibrahim mulai
membangun Ka'bah. Ka'bah adalah sekumpulan batu yang tidak membahayakan dan
tidak memberikan manfaat. Ia tidak lebih dari sekadar batu. Meskipun demikian,
ia merupakan simbol tauhid Islam dan tempat penyucian kepada Allah s.w.t. Nabi
Adam memiliki tauhid yang tinggi dan Islam yang mutlak. Nabi Ibrahim pun
termasuk seorang Muslim yang tulus dan ia bukan termasuk seorang musyrik.
Batu-batu rumah itu telah dibangun dari ketenteraman hati Nabi Adam dan
kedamaian Nabi Ibrahim serta cintanya dan kesabaran Nabi Ismail serta
ketulusannya. Oleh kerana itu, ketika Anda memasuki Masjidil Haram Anda akan
merasakan suatu gelombang kedamaian yang sangat dalam. Terkadang pada kali yang
pertama engkau melihat dirimu dan tidak melihat rumah dan pemeliharanya. Dan
barangkali engkau melihat rumah pada kali yang kedua namun engkau tidak melihat
dirimu dan Tuhanmu. Ketika engkau pergi ke haji engkau tidak akan melihat dirimu
dan rumah itu yang engkau lihat hanya pemelihara rumah itu. Ini adalah haji
yang hakiki. Inilah hikmah yang pertama dari pembangunan Ka'bah.
Allah s.w.t berfirman:
"Dan (ingatlah), ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar
baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): 'Ya Tuhan kami terimalah dari kami
(amalan kami), sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk dan patuh kepada Engkau
dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau
dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji kami, dan
terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima taubat lagi
Maha Penyayang. Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang rasul dari kalangan
mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan
kepada mereka al-Kitab (Al-Quran) dan al-Hikmah (as-Sunnah) serta menyucikan
mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. " (QS.
al-Baqarah: 127-129)
Ka'bah terdiri dari batu-batuan yang ada di bumi di mana ia dijadikan
pondasi oleh Nabi Ibrahim dan Ismail. Sejarah menceritakan bahawa ia pernah
dihancurkan lebih dari sekali sehingga ia pun beberapa kali dibangun kembali.
Ia tetap berdiri sejak masa Nabi Ibrahim sampai hari ini. Dan ketika Rasulullah
saw diutus - sebagai bukti pengabulan doa Nabi Ibrahim - beliau mendapat
Ka'bah dibangun terakhir kalinya, dan tenaga yang dicurahkan oleh orang-orang
yang membangunnya sangat terbatas di mana mereka tidak menggali dasarnya
sebagaimana Nabi Ibrahim menggalinya. Dari sini kita memahami bahawa Nabi
Ibrahim dan Nabi Ismail mencurahkan tenaga keras yang tidak dapat ditandingi
oleh ribuan laki-laki. Rasulullah saw telah menegaskan bahawa kalau bukan
kerana kedekatan kaum dengan masa jahiliah dan kekhuatiran orang- orang akan
menuduhnya dengan berbagai tuduhan jika beliau menghancurkannya dan
membangunkannya kembali, nescaya beliau ingin merobohkannya dan
mengembalikannya ke pondasi Nabi Ibrahim.
Sungguh kedua nabi yang mulia itu telah mencurahkan tenaga keras dalam
membangunnya. Mereka berdua menggali pondasi kerana dalamnya tanah yang di
bumi. Mereka memecahkan batu-batuan dari gunung yang cukup jauh dan dekat, lalu
setelah itu memindahkannya dan meratakannya serta membangunnya. Tentu hal itu
memerlukan tenaga keras dari beberapa lelaki tetapi mereka berdua membangunnya
bersama-sama. Kita tidak mengetahui berapa banyak waktu yang digunakan untuk
membangun Ka'bah sebagaimana kita tidak mengetahui waktu yang digunakan untuk
membuat perahu Nabi Nuh. Yang penting adalah, bahawa perahu Nabi Nuh dan Ka'bah
sama-sama sebagai tempat perlindungan manusia dan tempat yang membawa keamanan
dan kedamaian. Ka'bah adalah perahu Nabi Nuh yang tetap di atas bumi
selama-lamanya. Ia selalu menunggu orang-orang yang menginginkan keselamatan
dari kedahsyatan angin taufan yang selalu mengancam setiap saat.
Allah s.w.t tidak menceritakan kepada kita tentang waktu pembangunan
Ka'bah. Allah s.w.t hanya menceritakan perkara yang lebih penting dan lebih
bermanfaat. Dia menceritakan tentang kesucian jiwa orang-orang yang
membangunnya dan doa mereka saat membangunnya:
"Tuhan kami, terimalah dari hand (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah
Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. " (QS. al- Baqarah: 127)
Itulah puncak keikhlasan orang-orang yang ikhlas, ketaatan orang-orang yang
taat, ketakutan orang-orang yang takut, dan kecintaan orang-orang yang
mencintai:
"Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada
Engkau dan (jadikanlah) di antara cucu kami umat yang tunduk patuh kepada
Engkau." (QS. al-Baqarah:
128)
Sesungguhnya kaum Muslim yang paling agung di muka bumi saat itu, mereka
berdoa kepada Allah s.w.t agar menjadikan mereka termasuk orang-orang yang
berserah diri pada-Nya. Mereka mengetahui bahawa hati manusia terletak sangat
dekat dengan ar-Rahman (Allah s.w.t). Mereka tidak akan mampu menghindari tipu
daya Allah s.w.t. Oleh kerana itu, mereka menampakkan kemurnian ibadah hanya
kepada Allah s.w.t, dan mereka membangun rumah Allah s.w.t serta meminta pada-
Nya agar menerima pekerjaan mereka.
Selanjutnya, mereka meminta Islam (penyerahan diri) pada-Nya dan rahmat
yang turun pada mereka di mana mereka memohon kepada Allah s.w.t agar memberi
mereka keturunan dari umat Islam. Mereka ingin agar jumlah orang-orang yang
beribadah dan orang-orang yang sujud dan rukuk semakin banyak. Sesungguhnya doa
Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail menyingkap isi had seorang mukmin. Mereka
membangun rumah Allah s.w.t dan pada saat yang sama mereka disibukkan dengan
urusan akidah (keyakinan). Itu mengisyaratkan bahawa rumah itu sebagai simbol
dari akidah.
"Dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadah haji
kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima
taubat lagi Maha Penyayang. " (QS. al-Baqarah: 128)
Perlihatkanlah kepada kami cara ibadah yang Engkau sukai. Perlihatkanlah
kepada kami bagaimana kami menyembah-Mu di bumi. Dan terimalah taubat kami.
Sesungguhnya Engkau Maha Penerima taubat dan Maha Penyayang. Setelah itu,
kepedulian mereka melampaui masa yang mereka hidup di dalamnya. Mereka berdoa
kepada Allah s.w.t:
"Ya Tuhan kami, utuslah untuk mereka seorang rasul dari kalangan
mereka, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat Engkau, dan mengajarkan
kepada mereka al-Kitab (Al-Quran) dan al-Hikmah (as-Sunnah) serta menyucikan
mereka. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. "
(QS. al-Baqarah: 129)
Akhirnya, doa tersebut terkabul ketika Allah s.w.t. mengutus Muhammad bin
Abdullah saw. Doa tersebut terwujud setelah melalui masa demi masa. Selesailah
pembangunan Ka'bah dan Nabi Ibrahim menginginkan batu yang istimewa yang akan
menjadi tanda khusus di mana tawaf di sekitar Ka'bah akan dimulai darinya.
Ismail telah mencurahkan tenaga di atas kemampuan manusia biasa. Beliau bekerja
dengan sangat antusias sebagai wujud ketaatan terhadap perintah ayahnya. Ketika
beliau kembali, Nabi Ibrahim telah meletakkan Hajar Aswad di tempatnya.
"Siapakah yang mendatangkannya (batu) padamu wahai ayahku?" Nabi
Ibrahim berkata: "Jibril as yang mendatangkannya." Selesailah
pembangunan Ka'bah dan orang- orang yang mengesakan Allah s.w.t serta
orang-orang Muslim mulai bertawaf di sekitarnya. Nabi Ibrahim berdiri dalam
keadaan berdoa kepada Tuhannya sama dengan doa yang dibacanya sebelumnya, yaitu
agar Allah s.w.t menjadikan had manusia cenderung pada tempat itu:
"Maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka.
"(QS. Ibrahim: 37)
kerana pengaruh doa tersebut, kaum Muslim merasakan kecintaan yang dalam
untuk mengunjungi Baitul Haram. Setiap orang yang mengunjungi Masjidil Haram
dan kembali ke negerinya ia akan merasakan kerinduan pada tempat itu. Semakin
jauh ia, semakin meningkat kerinduannya padanya. Kemudian, datanglah musim haji
pada setiap tahun, maka hati yang penuh dengan cinta pada Baitullah akan segera
melihatnya dan rasa hausnya terhadap telaga zamzam akan segera terpuaskan. Dan
yang lebih penting dari semua itu adalah cinta yang dalam terhadap Tuhan,
Baitullah dan telaga zamzam yaitu, Tuhan alam semesta. Allah s.w.t berfirman
berkenaan dengan orang-orang yang mendebat Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail:
"Ibrahim bukan seorang Yahudi dan bukan pula seorang Nasrani, akan
tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan
sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik. " (QS. Ali
'Imran: 67)
Allah s.w.t mengabulkan doa Nabi Ibrahim dan beliau yang pertama kali
menamakan kita sebagai orang-orang Muslim. Allah s.w.t berfirman:
"Dan Dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu
kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. Dia telah menamai kamu
sekalian orang-orang Muslim dan dahulu. " (QS. al- Hajj: 78)
Untuk Mengetahui kisah Nabi lainnya monggo klik di bawah ini :
Untuk Mengetahui kisah Nabi lainnya monggo klik di bawah ini :
No comments:
Post a Comment